Közléssorompók – avagy hogyan tesszük tönkre a beszélgetéseket

közléssorompó


Biztosan történt már Veled olyan, hogy egy számodra kényes témáról beszélgettél valakivel, de a dolog nem végződött valami fényesen. Bár a másik fél jóindulatú volt, és próbált Neked segíteni, de valahogy mégis rossz szájízzel fejezted be a beszélgetést, és nem azt a reakciót kaptad, mint amire számítottál. Sőt, igazából már nem is tudtad folytatni a mondandódat…

 

Ha ismerős a fenti szituáció, akkor lehet, hogy az úgynevezett „közléssorompók” áldozatául estél. Ezek alatt azokat a mondatokat értjük, amik lelassítják vagy ellehetetlenítik a kommunikációt. Az elhangzásuk után már nehéz bármi továbbit is hozzáfűzni a párbeszédhez és tulajdonképpen megakad a beszélgetés.

 

A könnyebb érthetőség érdekében nézzünk meg egy példát. Tegyük fel, hogy hazajössz a munkahelyedről, és elmondod a párodnak, hogy összevesztél az egyik kollégáddal a hanyagsága miatt.  

 

Erre ő például a következő közléssorompókat mondhatja:

 

– Ugyan már, ne is figyelj rá, a kollégád egy idióta.

– Szerintem szólnod kellene a felettesednek.

– Jobb lesz, ha a jövőben inkább elkerülöd ezt a kollégádat.

– A munkatársak már csak ilyenek, ne kapd fel ezen a vizet!

– Nem jól csináltad, nem is kellett volna szóba állnod a kollégáddal.

– Drágám, mit vártál..? Hiszen ez csak egy bunkó.

– Felesleges ezzel foglalkoznod. Vannak a világban nagyobb problémák is. Most gondolj bele, Afrikában például éheznek az emberek…!

– Ugyan már Szívem, most tényleg emiatt duzzogsz? 😊

– Hát sajnos ez van, ezt kell szeretni…

 

Nos, mi a közös a fenti mondatokban? Az, hogy a beszélő alapjában véve jó szándékkal mondta őket, de a hatásukra mégis megállt, vagy legalábbis zavarossá vált a kommunikáció. Ezekre a mondatokra ugyanis igazából nem tudtál túl sok mindent reagálni. Emiatt aztán nem tudtad kiadni a Benned lévő negatív érzelmeket, hanem inkább elhallgattál, és magadra maradtál a problémáiddal.

 

Persze ennek kapcsán jogos a kérdés, hogy mi lett volna a megfelelő reakció arra a mondatodra, hogy „Képzeld, ma nagyon összevesztem a kollégámmal, mert már megint nem csinálta meg időben a feladatát.”?

 

– Látom, nagyon felidegesítetted magadat a történteken.
– Igen, látszik, hogy eléggé nyomaszt Téged ez az egész.
– Tényleg elég dühítő, ha valakit nem érdekelnek a határidők.

 

Ezeknek az érzelmeket elismerő, illetve visszatükröző mondatoknak a hatására ugyanis úgy érezhetted volna, hogy megértenek Téged, és melletted állnak a bajban – és nem csupán az lett volna a benyomásod, hogy kedvesen és udvariasan megpróbálnak Téged elhallgattatni vagy elterelni a mondandódtól.

 

Úgyhogy ha a legközelebb beszélgetsz valakivel, akkor próbáld meg elkerülni a közléssorompókat, és használj inkább ahhoz hasonló mondatokat, mint amiket a második oszlopban olvastál! 🙂 Így sokkal jobb beszélgetőpartnerré válhatsz.

 

 

Tombor-Zsofia-Lelekgyongyok
Tombor Zsófia /

Lélekgyöngyök